FANDOM

SUMy (ang. O.W.L.S, czyli sowy) czyli Standardowe Umiejętności Magiczne. Testy pisane w piątej klasie, sprawdzające wiedzę ucznia z transmutacji, zaklęć, eliksirów, astronomii, obrony przed czarną magią, zielarstwa, historii magii i dziedzin jakie on sam sobie wybrał. Odbywają się zajęcia teoretyczne (pisane) i praktyczne (z użyciem różdżki), praktyczne z astronomii odbywają się wieczorem, gdy widać gwiazdy, na Wieży Astronomicznej. Egzaminy zostają rozłożone na dwa tygodnie (przed południem z teorii, po z praktyki). Podczas testu nie można oszukiwać, ponieważ są one zaczarowane najsilniejszymi zaklęciami przeciw wszelkim oszustwom. Wyniki dostarczają w lipcu przez sowy. Regulamin SUM'ów został opracowany przez Czarodziejską Komisję Edukacji.

Zakazane są:

  • samoodpowiadające pióra
  • przypominajki
  • odczepiane mankiety ze ściągami
  • samopoprawiający atrament

Można zdobyć takie oceny:

  • G (Geniusz)
  • B (Bardzo dobry)
  • D (Dobry}
  • P (Przeciętny)
  • N (Nierób)
  • T (Tuman)

W czerwcu przed egzaminami rusza też tzw. Czarny Rynek, na którym można kupić wszelkie środki wspomagające koncentracje, sprawność umysłową i pobudzenie. Niestety większość z nich to nieskuteczne podróbki. Sławne są sproszkowane pazury smoka i butelki Eliksiru Mózgowego.